onsdag 5 oktober 2016

Uppgift 2

Uppgift 2



Del 1. 
Arbeta med bildbehandling T.ex. justeringslager, fotofilter, färgbalans, övertoningsskara, klon och lagning, text och bild etc.Redovisa ditt resultat på fem valfria bilder. 
Skriv även en liten sammanfattning på de olika verktygen som du använt under varje bild.
Före

Efter
Här har jag använt justeringslager samt klon. Tog bort rivmärken i ansiktet och la till fler hål i melonen samt jobbat med justeringslager som kontrast mm.

Före


Efter
Färgbalans. Jobbade med färgbalansen för att få bort dom varmaste tonerna i bilden men ändå behålla känslan av att solen skiner. 

Före

Efter
Övertoningsskara. Inte direkt en favorit hos mig men kul att ha testat.

Före

 Efter
Lagning. Tog bort lilla Julie utan problem på första försöket. Extremt imponerad av denna effekt.

Före

 Efter
Fotofilter och text. Ville ha en känsla av värme i hemmet på bilden så jag använde fotofiler, sedan la jag till en text för att få fram budskapet ännu mer. 


Del 2. Vad finns det för olika berättartekniker? Skriv en sammanfattning.

Berättartekniker

Det finns tre olika berättartekniker, den dramatiska, den icke-dramatiska och det digitala. 

Den dramatiska berättartekniken är den slutna tekniken, vilket betyder att dramat måste ha en början, mitt och ett slut, i alla fall enligt Aristoteles. Denna teknik bygger även på stark identifikation från publiken. Berättartekniken består av en kurva som innehåller anslaget där publiken får ta del av konflikten och nu skapas en framåtrörelse som lockar oss till att följa resten av händelseförloppet, presentation och fördjupning där publiken får veta mer om människorna och deras relationer till varandra och kurvan pekar nedåt och handlingen blir lugnare, konfliktupptrappning är när kurvan pekar uppåt igen och dramatiken ökar, konfliktförlösning är när det förväntade händer och tillslut kommer avtoningen då dramat avslutas på ett mindre dramatiskt sätt. För att få publiken ännu mer klistrade framför filmen kan man lägga in ett hinder som tex en bil som inte startar när personen blir jagad av en mördare eller liknande. Man kan även använda sig av den så kallade triangeln där en förföljare, ett offer och en räddare är inblandade. 

Den icke-dramatiska berättartekniken har en öppen struktur tillskillnad från den slutna tekniken som infångar, håller fast eller övervinner publiken, och använder istället en berättarteknik som får publiken att motiveras till att lyssna, ta emot, begrunda och värdera. Publiken får själv tolka och göra bilden fullständig. Det kan vara flera olika berättelsen som tillslut knyts ihop och där det inte riktigt finns någon början eller mitt. 


Det digitala berättandet är en blandning av de två föregående teknikerna. Syftet med denna teknik är att få publiken så aktivt deltagande som möjligt. 
I denna teknik finns två olika typer av berättande, det enkelriktade berättandet och det fria berättandet. I det enkelriktade berättandet finns det endast en väg för besökaren att gå, från början till slut medan det fria berättandet har en hel del ingångar och utgångar, olika alternativ att välja mellan och man skapar därför själv berättelsen. 
Man använder sig av ett så kallat flödesschema för att se hur publiken tar sig igenom webbsidan och skapar en så vettig struktur som möjligt efter dessa resultat. De vanligaste strukturerna är linje, träd och väv.
 Linje strukturen klassas som det enkelriktade berättandet och för besökaren från början till slut i en rak linje. 
Träd strukturen är uppbyggt som ett upp- och nedvänt träd och består av en tumregel, att innehåller ska finnas tre klick iväg. Man använder en webbkarta för att se vart man är på webbsidan. 
Väv strukturen har ingen riktig första- eller sista sida utan allt är sammankopplat som en ända stor spindelväv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar