onsdag 5 oktober 2016

Uppgift 3

Uppgift 3

Del 1.
Skapa en "snygg" porträttbild på dig själv och "häng den på väggen".

 Jag vill se din bild i en ram på en vägg.
Skriv även en liten sammanfattning på de olika verktygen som du använt.

Originalbild

Porträtt

Jag öppnade bilden först i Camera rawoch använde mig av dom grundläggande reglagen.
När jag var nöjd använde jag beskär verktyget för att ta bort onödig bakgrund sedan använde jag dom grundläggande reglagen på väggbilden också.

Efter det gick jag vidare till Photoshop. 
Kopierade mitt porträtt i rätt storlek, med ctrl c.
Klippte ut innehållet i ramen med beskär verktyget.
Klistrade in mitt porträtt i ramen med ctrl v.
Gjorde kontrasten tydligare för en liten sista touch bara.

Del 2.

Ett reklambudskap kan antingen vara instrumentellt eller relationellt.

Förklara skillnaden och ge några exempel. 


Instrumentellt och Relationellt budskap.
Instrumentella reklambudskap riktar sig mot problemlösningar. Produkten som företaget säljer ska lösa det mottagaren brottas med. Det instrumentella sättet att sälja tillhör det dramatiska berättandet.
Exempel på instrumentellt reklambudskap:

Vitaepros reklam där en kvinna har haft problem med sina leder, men nu när hon äter Vitaepro har hon ett aktivare liv och kan hon fortsätta dansa linedance som är hennes favorithobby.
Vanish crystal whites reklam där mammor har problem med bär fläckar på barnens kläder, då kommer Vanish in som räddaren i nöden.


Relationella reklambudskap söker sig till våra känslor genom ett icke-dramatiskt berättande. Produkten lovas ge t.ex. välbefinnande, njutning, en önskvärd livsstil eller social gemenskap.
Exempel på relationellt reklambudskap:

Pripps Blå reklam där några vänner äter lunch vid vattnet en sommardag och har lagt ölen på kylning samtidigt som Tommy Nilsson sjunger ”Dina färger var blå” i bakgrunden. Det går inte att undvika längtan efter en sådan dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar